Blog > Komentarze do wpisu
Drążąc jeden loop

The Third Eye Foundation - The Dark

Nazwa The Third Eye Foundation po raz pierwszy ukazała się mym oczom na zabawnej litanii zespołów post-rockowych jaką skompilowała grupka zagorzałych wikipedystów. Lista była zabawna z dwóch powodów: po pierwsze miesiącami dublowała się z dużo skromniejszą, acz lepiej uporządkowaną kolekcją stworzoną przez kogoś innego, co całymi miesiącami pozostawało niezauważone. Po drugie zaś, na obu tych stronach co chwila pojawiały się poprawki, sprowadzające się głównie do linkowania grup z post-rockiem mających niewiele wspólnego. Mając ten skarb w zakładkach, przystępowałem więc do eksploracji, poczynając snobistycznie, od zespołów, które nie miały własnych stron na Wikipedii, tudzież tych oznaczonych flagami egzotycznych państewek.

Mojej starej dobrej listy już nie ma (połapali się dranie); Matt Elliott też wówczas nie dostał szansy (i jako pierwsze poznałem niezbyt mnie absorbujące 'The Mess We Made'), skutkiem czego TTEF pozostało jedną z tych kapel, jakie odhacza się na RYMowych wishlistach, by potem zapomnieć. No i się naciąłem: o ile Elliott wynudził mnie w projekcie sygnowanym własnym nazwiskiem, o tyle pod szyldem Fundacji Trzeciego Oka udało mu się wyprodukować bardzo dobry, drum'n'bassowy fresk.

A nie zanosiło się na to, oj nie zanosiło. Wszak comebacki po sześciu latach udawać się nie mogą, prawda? Tymczasem otwierająca 'The Dark' 'Anhedonia' rozwija się w z gruntu pożądanym kierunku, drążąc temat zgrabnie przycinanego bitu, podpartego żeńskimi chórkami. Jest to w zasadzie dość powtarzalny i w miarę 'normalny' utwór jak na eksperymentalny gatunek, jaki reprezentuje, niemniej jednak zawiera dostatecznie dużo jadu. Łatwo było nazwać płytę w prosty i pretensjonalny sposób, znaleźć dla niej adekwatną okładkę po czym puścić na rynek; ale Elliott dołożył też sześć utworów, które sprawiają że biorę to na serio. Bo ciemno na tym wydawnictwie jest. Przestronnie, ale wciąż ciemno.

'Standard Deviation' klawiszowo rozwija ślad poprzedniego utworu, z wolna zmierzając do nieco bardziej agresywnych klimatów, gdzie szumy i pogłosy osiągają niebagatelne stężenie. Inspiracja do tego mogła wyjść od The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble a może i od Massive Attack? Bo ja słyszę tu wpływy obu tych ekip. 'Pareidolia' wnosi ciut więcej melodii by wtem rozpędzić się do punktu, w którym rytm gubiony jest z premedytacją; chwyt efektowny, ale łatwy do przejrzenia. Zresztą, koncepcyjnie, cały album nie jest wynajdywaniem koła na nowo; ot znalazł się świetny loop, przyszedł Matt i wycisnął z niego wszystko co się dało. Proste. I działa.

Inne rzeczy dzieją się dopiero w końcowych dwóch songach, gdzie już na dobre rozgościły się melodie. Tak naprawdę jednak robię gruby skok, rozpatrując końcowe piosenki razem, gdyż 'If You Treat Us Like Terrorists We Will Become the Terrorists' (jeden z lepszych tytułów ever), to rzecz z nieco innej bajki - dużo konkretniejsza, epicka i bardziej jednostronna niż jej pięć poprzedniczek. I jest to również udana produkcja - nieco napompowana, ale ujdzie. Bo, zapomniałem dodać, całość albumu cieszy w stopniu nadspodziewanym - do tego stopnia, że jego zakończenie zmieszczone w rzeczonym utworze, to lekki krok wstecz. Dobrze, że jedyny.

Słuchajcie The Third Eye Foundation. Amen.

Ocena: 72%

Strona domowaLast.fmMySpaceRate Your Music

poniedziałek, 07 listopada 2011, popzags

Polecane wpisy

  • Nie taka łatwizna

    Jak graliby Sigur Rós gdyby na trzeciej płycie postanowili połączyć ambientalność 'Von' z anielskimi klimatami 'Agaetis Byrjun'? Po ośmiu latach częściowej odpo

  • Przekaz kosmiczny

    Wpadłem w tunel czasoprzestrzenny. Na głównym monitorze, transmitującym widok z dziobowych czujników pojawiły się hipnotyzujące białe smugi. Z głośników popłynę

  • Krok w przód, dwa kroczki w tył

    Hammock zawsze był bardzo przewidywalnym zespołem. Duet Marc Byrd - Andrew Thompson doskonale poradził sobie z wydanym przed sześcioma laty debiutem 'Kenotic',

  • David KOLLAR: R.M.X 2016 /2016/

    Dirty Smelly; I am 3 I Wanna Sing; He Woke Up; The Best Fuck I Ever Had; Today At 18:00; Sister Singing. Urodzony w 1983 roku w Czechosłowacji gitarzysta i kom

  • Zaparkowany - 2010

    Wyobraźcie sobie, że po latach pracy za granicą wracacie do domu, bez pieniędzy. Idziecie, do Mopsu żeby dostać mieszkanie, zapomogę. Odpowiedź brzmi nie ma mie




Everything Is Fire by Ulcerate on Grooveshark Caecus by Ulcerate on Grooveshark Tensor by Carbon Based Lifeforms on Grooveshark MOS 6581 (Album Version) by Carbon Based Lifeforms on Grooveshark Shutûn by Troum & All Sides on Grooveshark Steve McQueen by M83 on Grooveshark Midnight City by M83 on Grooveshark if you treat us all like terrorists we will become terrorists by the third eye foundation on Grooveshark anhedonia by the third eye foundation on Grooveshark